מערכת גלאי עשן – מדריך רכישה מקוצר

מערכת גלאי עשן

אחת ממערכות הבטיחות החשובות ביותר בכל בית היא מערכת גלאי עשן. מערכת שכזאת נועדה להתריע בזמן אמת וכמה שיותר מהר על ההיתכנות של התרחשות שריפה בבית, ובסופו של דבר להציל את חייכם ולשמור על הרכוש שלכם. ההתקנה של מערכת גלאי עשן בבית אינה נחשבת ליקרה או מורכבת, אין גם שום צורך בתחזוקה מיוחדת, כך שאין שום סיבה כי לא תתקינו אותה גם בבית שלכם.

להלן מדריך מקוצר שיעזור לכם לרכוש מערכת כזאת או אחרת.

מדוע כדאי להתקין מערכת גלאי עשן בבית?

תוצאותיה של שריפה שמתחוללת בתוך מבנה מגורים יכולות להיות הרות אסון. אנחנו לא מדברים כאן רק על פגיעה ברכוש ובדירות סמוכות, אלא בתוצאות טראגיות בהרבה שעלולות להסתיים בכוויות קשות ואף במוות. האש עצמה יכולה לפרוץ מסיבות רבות כגון עבודה שאינה זהירה במטבח (כלי בישול שנשכחו על הגז), שימוש באמצעי חימום בצורה לא בטוחה (תנורי ספירלות ומפזרי חום שאינם רחוקים מספיק מהספה), עישון בתחומי הבית (וזריקת הבדלים בפח או במרפסת), תקלות חשמל שמובילות להתלקחות (כמו במקרה של מערכת חשמל תקולה וישנה, או שינויים במערכת החשמל בבית שבוצעו באופן שאינו מקצועי), ילדים שמשחקים בצורה חסרת אחריות (בגפרורים, נרות או בכיריים) ועוד.

מכל שלעיל ניתן להבין כי בכל בית עשויה להתפרץ שריפה בכל עת, ועל כן חשוב מאוד לקבל את ההתראה המיידית לכך באמצעות מערכת גלאי עשן.

היכן כדאי להתקין את גלאי העשן?

טעות נפוצה היא לחשוב כי מספיק להתקין גלאי עשן רק במטבח, שכן זהו המקום המועד ביותר לפורענות מבחינת הסיכוי לפריצת שריפה בבית. הדבר אולי היה נכון בעבר, אך בעולם הכל כך מתקדם ומודרני של ימינו, בו אנו מוקפים באינספור מכשירי חשמל שמוצבים בכל רחבי הבית, חשוב להתקין גלאי עשן בכל חדרי הבית, ואפילו במסדרונות ובמבואות.

הדבר החשוב הוא להתקין את הגלאים על גבי התקרות של החדרים (מאחר והעשן תמיד עולה למעלה), להרחיק אותם מפתחי החלונות או מיזוג האוויר (אחרת העשן יפוזר, המערכת אינה תצפצף, אך האש תמשיך להתלקח) ובמקרה של המטבח, להתקין את גלאי העשן במרחק של לפחות 3 מטרים מאיזור הכיריים (כדי שהגלאי לא יופעל בכל פעם כאשר מבשלים).

סוגי גלאי עשן להתקנה בבית

אז החלטתם לנהוג בצורה מושכלת ולהתקין מערכת גלאי עשן בבית. כעת חשוב שתכירו את סוגי הגלאים הקיימים בשוק, הנבדלים ביניהם על פי החלוקה הבאה:

  • מנגנון הפעולה – ישנם גלאי עשן שפועלים במנגנון יוניזציה (מכילים כמות קטנה וזניחה של חומר רדיואקטיבי) ואחרים במנגנון פוטואלקטרי. הגלאים מהסוג הראשון מגיבים מהר יותר לגילוי אש מתפרצת מאלו השניים, שמצידם טובים יותר בגילוי אש שמתפתחת לאט. חשוב מאוד "לשזור" ברחבי הבית גלאים משני הסוגים על מנת לכסות באופן מלא את יכולות הזיהוי של העשן בבית.
  • אספקת הכוח – ישנם גלאים שניזונים מאספקת כוח באמצעות סוללות פשוטות ואחרים מגיעים מצוידים עם סוללות ליתיום חזקות יותר, או כאלו שמחוברים ישירות לרשת החשמל של הבית.
  • מנגנון ההתראה – כל סוגי גלאי העשן מפיקים עוצמת קול חזקה במיוחד (ממוצע של 85 דציבלים) כאשר הם מזהים אפשרות להתלקחות בבית. אך ישנם גלאים שכוללים גם אמצעי נוסף להתראה כגון שליחת SMS או הודעה מתפרצת דרך אפליקציה.

חשוב לבחור מערכת גלאי עשן שכוללת בתוכה גם נורת LED לחיווי תקינות, כשבכל מקרה חשוב לקבל ייעוץ וליווי מחברה מקצועית לשם תהליך בחירה מושכל של המערכת, כמו גם לגבי הצבת הגלאים שבה בצורה המיטבית ביותר בביתכם.

יצירת קשר